cikkek : SANTANA T-Mobile Kapcsolat Koncert 2008 |
SANTANA T-Mobile Kapcsolat Koncert 2008
2008.12.03. 18:33
Carlos Santana öt évtizeden átívelõ, rendkívül termékeny pályafutása során mindvégig hû maradt ars poeticájához, melyet a következõ kettõsség jellemez: elõször is tisztelet a hagyományok és a múlt hatásai iránt, másrészt az a képessége, hogy felismeri és üdvözli a változásokat.
Számos bizonyíték található erre Santana gazdag, színes munkásságában, amikor lerója tiszteletét olyan muzsikusok elõtt mint: Olatunji, Szabó Gábor, Tito Puente, Willie Bobo, John Coltrane, Miles Davis vagy akár olyan korai rockzenekarok elõtt mint a Fleetwood Mac vagy ’The Zombies’.Arról, hogy mindig is haladt az idõvel Santana, sõt a mindenkori élvonalhoz tartozik, leginkább a három utolsó, az Aristánál megjelent album (Supernatural 1999, Shaman 2002,All That I Am 2005) tanúskodik.
Ezt az állítást igazolja a 2007.október 16-án megjelent Ultimate Santana c. antológia is, melyen megtalálhatóak a Columbia-idõszak korai slágerei mellett az Arista-évek legjelentõsebb együttmûködései. Így Santana elsõ Top 10-be felkerült száma az Evil Ways, második, 1970-ben megjelent Abraxas c. albumáról Tito Puente ’Oye Como Va’ c. száma és Fleetwood Mac ’Black Magic Woman’ c. száma, valamint a Santana klasszikus ’Samba Pi Ti’. A korai „slágerlistás” számok listáját az 1971-es Santana III c.lemezen megjelent ’Everybody”s Everything’ és ’No One To Depend On’ egészítik ki.
Santana idõrõl-idõre visszatért a slágerlistákra, bár a zenekar folyamatos sikerét inkább az egyes albumok alapozták meg. A blues, soul, hard rock, el ritmo Latino, afro-kubai, cigány, jazz és népi stílusok nem engedték meg a beskatulyázást, ami Santana zenekarvezetõi és stílusteremtõ munkáját dícséri. Még a slágerek négyperces korlátai között sem csorbul semmi abból, amitõl a Santana band azonnal beazonosítható lesz.
Az „újabb kori” slágerek is helyet kapnak az Ultimate Santana c. lemezen, úgy mint a ’Smooth’ Rob Thomas-szal a Matchbox Twenty-bõl, a ’Maria, Maria’ Product G&B-vel és a ’Corazon Espinado’ Manával , mindhárom a Supernatural anyagából. Valamint a ’The Game of Love’ (Michelle Branch-csel) és a ’Why Don’t You and I’ (Chad Kroegerrel a Shaman c. lemezrõl) és a ’Just Feel Better’ (Steven Tylerrel az Aerosmith-bõl) az All That I Am c. albumról és két korábban kiadatlan felvétel: a ’The Game of Love” egy másik verziója Tina Turnerrel és az ’Into The Night’ Chad Kroegerrel.
Az Aristához való átnyergelés különös jelentõsége, hogy Santana és Clive Davis, a producer, aki õt 1968-ban elõször szerzõdtette le a Columbia Records-nál és egyengette a zenekar nemzetközi sikerekhez vezetõ útján, ismét egymásra találtak. Most, három évtizeddel késõbb Davis, aki az Arista elnöke és a BMG U.S. egyik vezére - mellesleg számtalan sláger kötõdik a nevéhez -, elvállalta Carlos mindhárom, Aristánál megjelent lemezének gondozását. Errõl így beszél Santana:
„Fejet hajtok Clive tudása elõtt. Hihetetlen füle van ahhoz, hogy mibõl lesz sláger és addig nem hagyja békén a producereket/dalszerzõket, amíg egy dal nem lesz tökéletes. Clive rendelkezik azzal az egyedülálló képességgel, hogy pontosan tudja, hogy mi az egy dalban, ami miatt mindenkit megérint. Hálás vagyok, hogy ennyi év után még mindig együtt dolgozhatunk.”
Elsõ közös projektjük, a Supernatural nagy vihart kavart a zeneiparban, hiszen az év kiadványa lett és 15-szörös platinaalbum csak az Egyesült Államokban, ennek közel a duplája fogyott el világszerte. 102 hétig volt Billboard slágerlistás, ebbõl 12 hétig volt elsõ helyen – ezt azóta sem sikerült felülmúlni. Az album sikerét csak fokozta, hogy a ’Smooth’ c. dal 12 héten át, a ’Maria, Maria 10 héten keresztül állt a slágerlisták élén.
Ami talán még nagyobb jelentõségû, hogy a Supernatural összesen 9 Grammy díjat kapott, ami minden eddigi csúcsot megdöntött.
Nos ezt igazán nem volt könnyû túlszárnyalni, de a 2002-ben megjelent Shaman ismét többszörös platinumlemez lett. A nagy sláger pedig a ’The Game of Love’, melyben Santana partnere Michelle Branch volt, de mások is közremûködtek (Dido, Citizen Cope, Placido Domingo, Macy Gray, Chad Kroeger, Alejandro Lerner, Musiq, Ozomatli, P.O.D. és Seal.)
SANTANA_publicity_02_v2m .jpgA 2005-ös All That I Am c. albumon, mely 2. helyen került fel a Billboard listára, olyan vendégmûvészek közremûködnek mint: Steven Tyler az Aerosmith-bõl, Big Boi az OutKastból, Mary J. Blige, will.i.am a Black Eyed Peas-bõl, Joss Stone és Sean Paul.
Ez a három album fémjelzi Santana elképesztõ sikersorozatát, mely azzal indult 1998-ban, hogy a Rock and Roll „Dicsõségcsarnok” tagjai közé választották.
„Nem csoda, hogy Santana varázslatos zenei ötvözetei megérintették a Harmadik Világ hallgatóit.” – írta esszéjében Daisann McLane, mely Santana zenéjének hatását boncolta az amerikai féltekétõl távol esõ népességekre.
„Zenéje azt az üzenetet hordozza, hogy nem szükséges szétválasztani az amerikai popzenét és a „helyi” hangzásokat. Santana bizonyította, hogy mindez jól megfér egy „csomagban”.
Santana bio
Carlos Humberto Santana de Barragan szegény családban született 1947-ben, Mexikóban. Édesapja virtuóz ’mariachi’ hegedûs volt, akitõl zenei tehetségét örökölte. Öt éves korában kezdett hegedülni, majd miután a család az USA határán fekvõ Tijuanába költözött, átnyergelt a gitárra. 14 éves korában a család San Francisco-ba költözött, ahol Santana nagy lelkesedéssel kezdte látogatni Bill Graham promoter koncertjeit, ahol élõben láthatta Muddy Waters-t, Mongo Santamariát, brit rockzenekarokat, valamint olyan helyi bandákat mint: Jefferson Airplane; Grateful Dead.
1966-ban megalakította saját zenekarát ’The Santana Blues Band’ néven és a West Coast soul-t, Latin ütõhangszereket, „dögös” orgonát és saját „éteri” szólógitárjátékát zseniálisan ötvözõ stílusával azonnal berobbant. Graham leszerzõdtette a zenekart 1968 június 16-ára a Fillmore Westbe. Clive Davis pedig az év végére már lemezszerzõdést ajánlott Santanának.
Santana Icon 300 DPI[2].jpgA Columbia kiadó számára készített elsõ felvételek 1969 januárjában készültek, de 35 éven át kiadatlanok maradtak egészen 2004-ig. A ma már rocktörténeti jelentõségû Santana c. album felvételei végül ’69 májusában készültek el és a megjelenés idõzítése is tökéletes volt, mert a történelmi Woodstocki fellépésüket követõ kedden jelent meg. Miután a Top 40-es rádiók felfedezték az ’Evil Ways’ c. számot 1970 elején, azonnal felkerült a slágerlistára és dupla-platinum lett.
A kezdeti sikereket tovább tetézte az 1970 végén megjelent Abraxas c. album, melybõl több mint ötmillió darab kelt el a mai napig. Az ’Oye Como Va’-nak és a ’Black Magic Woman’-nek köszönhetõen 6 héten át volt a slágerlisták élén.
Bizonyos szempontból a zenekar pályafutását egyfelõl a Santana, Abraxas és Santana III albumok, másfelõl a Supernatural,Shaman és All That I Am fémjelzik. Ami e két idõszak között történt (több mint 35 album a Santana-katalógusban) , azt leginkább a rocktörténeti könyvekbõl tudhatjuk meg.
Santana elõadói munkásságát kiegészíti a szociálisan rászorulók iránti életreszóló elkötelezettsége. Feleségével 1998-ban indította útjára a Milagro Alapítványt, mely több mint 2 millió dollárnyi összegyûlt adományokkal a hátrányos helyzetû gyerekeket támogatja.
Carlos tevékenyen beszállt az AIDS elleni harcba is Dél-Afrikában. A 2003-as amerikai turné teljes bevételét az ANSA (Artists for New South Africa) kapta meg.
Carlos Santana több mint 40 évnyi elõadói munkásság után pályafutásának újabb csúcsára ért. Zenéjét a rádiók, tévék és az Internet többet játssza, mint korábban bármikor.A titok az egyedülálló és azonnal felismerhetõ gitárhangzásban rejlik. Önmagában egyesíti a hagyományos és mai értékeket és a zene iránti életreszóló elkötelezettségének köszönhetõen minden újabb projektje akaratlanul is multi-kulturális eseménnyé válik.
|